HANDLA

UPPTÄCK

KÖP KOLSYRA

Ny nordisk undersökning: Svenskarna upplever sig vara mest miljövänliga bland nordborna

En ny Sifo-undersökning från SodaStream inför Världsvattendagen 22 mars visar att åtta av tio svenskar upplever sig ha en hållbar och miljövänlig livsstil. Ett mindre hållbart alternativ är att köpa vatten på flaska i butik, något som två av fem svenskar ändå gör regelbundet. Var tredje konsument får dock dåligt klimatsamvete när de köper en vattenflaska, och allra mest påverkade av detta är kvinnor.

Vatten är en viktig naturresurs att värna om och en hållbarhetsfråga som berör oss alla. De nordiska länderna tillhör toppligan när det kommer till vilka länder som har världens bästa kranvatten, men trots detta är det många nordbor som ibland köper vatten på flaska i butik. En ny Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av SodaStream inför Världsvattendagen har tittat närmare på både svenskarnas och övriga nordiska länders bubbelvattenvanor.

Svenskar köper främst en flaska kolsyrat vatten på språng

Den vanligaste anledningen till att svenskar köper kolsyrat vatten på flaska är att de är på språng och köper en flaska i farten (25%). Norrmännen uppger däremot i högre utsträckning att det är för att det är gott (27%) och finländarna köper en flaska för att de tycker bättre om kolsyrat vatten än kranvatten (26%). Danskarna köper främst för att de tycker om kolsyrat vatten men saknar möjligheten att bubbla hemma själva (30%).

Vanligare att kvinnor får dåligt klimatsamvete

Sex av tio svenskar köper kolsyrat vatten på flaska i butik någon/några gånger i veckan eller i månaden. På frågan om det händer att man får dåligt samvete när det gäller klimatet när man har köpt kolsyrat vatten på flaska i butik är det stora skillnader mellan män och kvinnor: åtta av tio män svarar nej, medan motsvarande siffra bland kvinnor är fem av tio. I åldersgruppen svenska 18–29-åringar uppger en av tio män att de fått dåligt samvete några enstaka gånger, medan motsvarande siffra bland kvinnor i samma ålderskategori är tre av tio.

– Här i Norden kan vi verkligen vara stolta över den goda kvalitet vårt kranvatten håller. Rent vatten är både en samhällsfråga och en klimatfråga, och vi kan inte ta det för givet att vi alltid ska ha tillgång till friskt och hälsosamt vatten direkt ur kranen. Genom att spara på vatten och värna om miljön kommer vi långt – till exempel genom att bubbla vattnet själv hemma. Det är både gott, enkelt och ett mer miljövänligt alternativ istället för att köpa flaskvatten i butik, säger Mats Ajpe, marknadschef på SodaStream Nordics.

Priset en avgörande faktor

Hälften av norrmännen och finländarna skulle kunna tänka sig avstå från att köpa kolsyrat vatten på flaska om priset är för högt. Även priset är den avgörande faktorn för svenskar – två av fem skulle avstå om flaskan med kolsyrat vatten kostade för mycket. Vidare verkar svenskarna i något högre grad vara mer miljöinriktade än sina nordiska grannar då nära en tredjedel svarar att de skulle kunna tänka sig avstå för att plastflaskor är dåliga för miljön. En av fyra svenskar uppger också att de skulle kunna tänka sig att avstå eftersom transporten av plastflaskor är dålig för miljön. Danskar svarar i högre utsträckning än övriga länder att inget skulle kunna få dem att avstå från att köpa kolsyrat vatten på flaska.

Hållbarhet viktigt för oss i Norden

När det kommer till återvinning och att panta får vi i Norden guldstjärna – 85 procent av nordborna skulle aldrig slänga en PET-flaska i soporna istället för att återvinna. För svenskarna är motsvarande siffra nio av tio. Till sist så upplever sig svenskarna vara mest miljövänliga av nordborna. Svenska allmänheten svarar i större utsträckning än övriga nordiska länder att de har en hållbar och miljövänlig livsstil (82%).

Om undersökningen:

Undersökningen har genomförts av Kantar Public på uppdrag av SodaStream. Den bygger på 4074 intervjuer med den svenska, norska, finska och danska allmänheten. Datainsamlingen genomfördes i slumpmässigt rekryterade paneler i samtliga fyra nordiska länder mellan 30 januari – 14 februari 2023.

För mer information, vänligen kontakta:

Petra Strandberg
Nordic Brand Manager
SodaStream Nordics
petra.strandberg@sodastream.se


Om SodaStream

SodaStream, en del av PepsiCo, är den världsledande leverantören av kolsyrat vatten. SodaStream verkar globalt i 47 länder och erbjuder sina användare att skapa perfekta personliga bubblande dryckesupplevelser med bara en knapptryckning. SodaStream revolutionerar dryckesindustrin och förändrar hur världen dricker genom att låta sina användare göra ett bättre val för sig själva och för planeten.

För mer information om SodaStream, besök sodastream.se och följ SodaStream på Facebook, Instagram och YouTube.