Fördelarna med att dricka sodavatten (kolsyrat vatten)

Även om kolsyrat vatten funnits i åratal har det blivit mer populärt under de senaste åren. Statistik visar att försäljning av kolsyrat vatten steg till över 6 miljarder $ år 2016. En stark ökning från 2,6 miljarder $ som såldes år 2011.

Kolsyrat vatten är vatten som tillverkare tillsätter koldioxid till. Att dricka sodavatten ger samma känsla som att dricka läsk, utan de extra kalorierna och socker. Många tillverkare smaksätter kolsyrat vatten med naturliga smaker. Du kan komma att se kolsyrat vatten säljas under namn så som:

  • • Kolsyrat vatten
  • • Sodavatten
  • • Club soda
  • • Bubbelvatten
  • • Seltzer vatten

Även om kolsyrat vatten har ökat i popularitet, undrar många om det finns några hälsoföredelar med att dricka sodavatten. Som tur var finns vi här för att förklara fördelarna med att dricka kolsyrat vatten.

Bättre för dig än läsk

Det finns flera anledningar till varför kolsyrat vatten kan vara bättre för dig än att dricka läsk. Först och främst innehåller inte kolsyrat vatten några kalorier eller socker. Om du gillar drycker med lite bubbel, kan du dricka kolsyrat vatten utan de extra kalorierna.

Dessutom är kolsyrat vatten bättre än socker p.g.a. hur det påverkar dina tänders emalj. En vanlig missuppfattning är att kolsyrat vatten bryter ner tandemaljen, men så är inte fallet. Det är sockret i drycker som resulterar i att tandemaljen bryts ner. Studier visar att läsk är 100 gånger mer skadligt för din tandemalj är kolsyrat vatten.


Förbättrar matsmältningen

Kolsyrat vatten är även fördelaktigt då det kan förbättra matsmältningen. Det gör detta genom att förbättra din förmåga att svälja. En studie hittade t.ex. att kolsyrat vatten stimulerade nerverna som krävs för att äta, mer än någon annan dryck. En annan studie fann att en majoritet av deltagare som kände att det kliade i halsen sig fick mest lättnad när de drack kolsyrat vatten.

Dessutom kan kolsyrat vatten ha en positiv inverkan på tarmrörelser, speciellt för de som är förstoppade. Forskare tror även att kolsyrat vatten kan förbättra svårigheten av andra matsmältningsbesvär så som magont..


Viktminskning

Den kanske viktigare hälsofördelen med att dricka kolsyrat vatten är att det kan hjälpa dig gå ner i vikt. Detta är p.g.a. kolsyrat vatten får dig att känna dig mätt. Dessutom påvisar forskning att kolsyrat vatten låter mat bli kvar i din mage längre, vilket hjälper dig att känna dig mättare.

Ju mättare du känner dig, ju mindre kommer du vilja äta. Kolsyrat vatten kommer alltså minska ditt sug efter mat. Genom att äta mindre kommer du gå ner i vikt snabbare.


Inget fosfor

En av de främsta ingredienserna i läsk är fosfor. Tyvärr tror forskare att fosfor är en av komponenterna som är direkt ansvariga för dålig benhälsa. Under en tid undrade forskare om det var kolsyran i drycken som ledde till nedbrytningen av ben, men detta har visat sig vara falskt. Kolsyrat vatten har ingen påverkan på benhälsa.

Det finns t.o.m. de som tror att kolsyrat vatten kan förbättra benhälsa. En studie har visat att kolsyrat vatten leder till bättre vattenupptag än att dricka vatten med mineraler. En annan studie på djur kom fram till att kolsyrat vatten förbättrar benstyrka mer än kranvatten.


Potentiellt bättre för hjärtat

En annan potentiell fördel med att dricka kolsyrat vatten är att det kan förbättra hjärtat. Det finns inte mycket som stödjer denna teori men den inledande forskningen verkar lovande. En studie mätte påverkan som kolsyrat vatten har på kolesterolvärden. Undersökningen kom fram till att kolsyrat vatten ledde till en ökning av "bra" HDL-kolesterol. Den fann även att vattnet sänkte:

  • • "Dåligt" LDL-kolesterol
  • • Blodsocker nivåer
  • • Inflammatoriska markörer

Drick mer vatten under dagen

Detta är kanske uppenbart men ändå värt att nämna. Att dricka kolsyrat vatten kan hjälpa dig att dricka mer vatten under dagen. Många tycker kolsyrat vatten smakar godare och är lättare att dricka än vanligt kranvatten eller mineralvatten. Men kolsyrat vatten har samma fördelar som mineralvatten och kommer ha samma positiva inverkan på din kropp. Så genom att dricka kolsyrat vatten är det en större chans att du dricker mer vatten under dagen.

Om vi överväger att kroppen består av 60 % vatten, är det kritiskt att du dricker vatten under dagen. Många experter rekommenderar att du dricker minst 8 glas vatten om dagen, men det är även ok att dricka mer.

Att dricka vatten tillåter dig att prestera ditt bästa både fysiskt och mentalt. Att dricka vatten kan sänka oxidiativ stress som uppstår när man tränar. Även en lätt uttorkning kan komma att påverka din koncentration och ditt humör. Uttorkning kan även leda till huvudvärk och det kan därför underlätta att dricka vatten för att förebygga dess uppkomst.